Mycomedica hory
Informační lišta

Stravování u nedostatečnosti krve (Xue Xu)

Co je to krev 

Krev vyživuje a svlažuje náš organismus. Je materiálním základem pro naši psychiku a ducha. Když máme dostatek krve, máme zdravé klouby, šlachy a kosti, nemáme žádné problémy s pohybem, krev vyživuje naše smyslové orgány, máme svěží barvu obličeje, dobře vidíme a nemáme problémy s vyprazdňováním.

Jak se projevuje nedostatečnost krve 

Krev může chybět v organismu celkově nebo může chybět v jednotlivých orgánech, typicky v Játrech či Srdci.

Neznamená to, že máme méně krve než ostatní lidé, jde spíše o určitou energetickou kvalitu krve.

 Typickými příznaky celkové nedostatečnosti krve

  • Bledé rty
  • Bledá, suchá a matná pokožka
  • Bušení srdce
  • Závratě
  • Zastřený zrak
  • Suchost očí
  • Světloplachost
  • Bolesti hlavy
  • Křeče, mravenčení, tiky, záškuby
  • Únava
  • Padání vlasů
  • Suché a lámavé vlasy a nehty
  • Zácpa se suchou a bobkovitou stolicí
  • Menstruační problémy – slabá menstruace, prodloužený cyklus
  • Může, ale nemusí, být anémie

 Damaged,Hair,,Amazed,Asian,Young,Woman,,Girl,Hand,Holding,Brush

Nedostatek krve se výrazně projevuje i v psychické oblasti:

  • Nespavost
  • Neklid
  • Snadná rozrušitelnost
  • Deprese
  • Mentální neukotvenost
  • Slabá paměť

Zásady stravování u nedostatečnosti krve

Obecné zásady

Pro posílení krve je důležitý vyšší podíl živočišných bílkovin a způsob přípravy, který podporuje doplnění krve a tekutin. Není vhodné intenzivní posilování a vyčerpávající cvičení. Není vhodný ani veganský či vegetariánský způsob stravování. 

Nedostatečnost krve se většinou objevuje hlavně u žen. Špatným stravováním, vynecháváním masa a vajec v jídelníčku, si mohou způsobit i závažnější onemocnění až neplodnost.

 

Specifické zásady 

K posílení krve je zapotřebí dostatečného vstřebávání živin přímo se uplatňujících při krvetvorbě. Zdravá Slezina je klíčová pro účinné vstřebávání živin. Krvetvorba vyžaduje vyšší příjem bílkovin, zejména živočišných, jako je kuřecí a hovězí maso. Vývary a polévky z BIO kuřecích a hovězích kostí uvolňují čistou Yin z kostní dřeně.

Listová zelenina bohatá na chlorofyl, jako špenát, přispívá k lepšímu vstřebávání železa a krvetvorbě. Důležité je omezit umělé přísady, hormony a nadměrné množství soli či cukru v potravinách.

 

Příprava stravy

Preferujeme dušení, napařování, vaření ve vodě a blanšírování. V letním období můžeme konzumovat syrovou listovou zeleninu, v zimním období naklíčené výhonky luštěnin.

 

Doporučované potraviny

  • Vysoce hodnotné bílkoviny: maso (zejména kuřecí, hovězí a vepřová játra), vejce, luštěniny, černé fazole.
  • Listová zelenina: špenát, pšeničné výhonky, mrkev, řepa, petržel.
  • Ostatní: melasa, kvašené fazole, miso, tempeh, mořské řasy, spirulina, černé sezamové semínko, liči, kokosové ořechy, rýže, červené víno, tmavé pivo, vegemite, marmite, třešně, švestky, meruňky, rozinky, granátové jablko, šípkový a ibiškový čaj.

    Nedostatečnost jaterní krve
     
  • Kromě obecných zásad je vhodné konzumovat plody kustovnice čínské (godži) vařené s kuřecím masem nebo v rýžové kaši.

 Zakázané potraviny 

  • Stejné potraviny jako při nedostatečnosti Qi sleziny.
  • Navíc hořké, kyselé, slané a ostré/horké potraviny, rafinované cukry, chemické přísady, hormony.


    Beef,Bones,For,Making,Broth.,Raw,Beef,Bones,For,Soup.

Klinické poznámky 

V podstatě stejné jako u Nedostatečnosti Qi Sleziny.
 

Proporcionální složení potravy u nedostatečnosti krve 

Základem jídelníčku zaměřeného na posílení krvetvorby je zelená hmota listové zeleniny (30-40 %) a vysoce hodnotné živočišné bílkoviny (20-30 %), spolu se složitými sacharidy (30-40 %). S doplňováním krve lze podíly jednotlivých složek přibližovat hodnotám předepsaným pro celkové posílení sleziny.

Chvála vývarům

Masové vývary jsou jedním z nejlepších prostředků, jak doplnit krev podle tradiční čínské medicíny. Nejenže pomohou doplnit krev, ale také nezatíží organismus tak, jako by to mohlo učinit samotné maso. Vývary mají schopnost posilovat krev, energii a imunitní systém.

Příprava a výběr surovin 

Pro dosažení nejlepších účinků je ideální použít kromě kvalitního masa také kosti, nejlépe s morkem. Kostní dřeně obsahují živiny, které podporují zdraví kostí a kloubů. Nejčastěji se připravují vývary hovězí, slepičí nebo kuřecí. Morkové kosti pomáhají dolnit kromě krve i ledvinovou esenci Jing. 

Technika saření 

Důležité je vývar táhnout, což znamená vařit jej na mírném plameni po mnoho hodin. Tento proces umožňuje extrakci všech důležitých živin z masa a kostí do vývaru. Pomalu vařený vývar je bohatý na kolagen, minerály a další prospěšné látky. 

Konzumace vývaru 

Vývar si můžete uschovat v ledničce a každý den si dát asi 2 dl ohřátého vývaru. Pravidelná konzumace malého množství vývaru může pomoci udržet tělo v rovnováze a podpořit celkové zdraví. Vývar lze také využít jako základ pro polévky. Jednou z výborných možností je vietnamská polévka Pho Bo, která kombinuje silný vývar s rýžovými nudlemi, bylinkami a hovězím masem. 

Další zajímavé Informace 

V tradiční čínské medicíně jsou vývary často doporučovány pro osoby po nemoci nebo operaci, protože podporují rychlejší regeneraci organismu. Vývary mohou být také užitečné při zmírňování zánětů a podporování zdravého trávení.

Kde můžete koupit naše výrobky

Rozsáhlá síť distributorů po celé ČR

Jednoduše si vyhledejte nejbližšího prodejce, distributora, nebo lékárnu s našimi produkty.
Zobrazit nejbližší distributory